Samanlainen ja erilainen Rheine

Blogi Sotunki maailmalla
Ryhmäkuva vaihto-ohjelmaan osallistuneista opiskelijoista

Sisältö

Lensimme Saksaan Riikan kautta maanantaina 7.11. Saksassa saavuimme Düsseldorfiin, josta matkustimme kahdella eri junalla Rheineen isäntäperheiden luokse. Kun astuimme ulos junasta Rheinessa, positiivisena yllätyksenä oli paljon lämpimämpi sää Suomeen verrattuna, joka kylläkin viileni reissun kuluessa. Yllätyksenä tuli myös, ettei Saksassa osata puhua englantia. melkein kukaan ei puhunut koulun ulkopuolella englantia, koska he eivät osanneet, joten oli hieman vaikea tutustua uusiin ihmisiin tai kommunikoida julkisilla paikoilla. Kuitenkin kaikki ,jotka kommunikoivat saksan lisäksi myös englanniksi olivat erittäin mukavia ja niinpä saksalaisista jäi erittäin positiivinen kuva.

Etenkin Rheinessa kiinnitimme huomiota siihen miten moni pyöräilee. Melkein kaikki käyttivät pyörää koulumatkan kulkemiseen ja myös monet vanhemmat auton sijasta valitsivat pyörän. Siellä tosin pyöräily oli mukavampaa, koska kaupunki oli tasaisempi kuin meillä Suomessa, joten pyöräily oli helppoa ja rentoa kun ei ollut mäkiä. Saksassa kävimme normaalisti koulussa Kopernikus gymnasiumissa. Koulussa opiskeli oppilaita 5-luokasta lukion viimeiseen ja koulu olikin paljon suurempi kuin meidän. Siellä säännöt olivat tiukemmat, koulupäivät pidemmät ja joitain oppitunteja opetettiin saksan lisäksi myös englanniksi. Useimmiten koulupäivien päätyttyä vietimme illan isäntäperheidemme kotona ja muutamana päivänä kävimme tutustumassa Rheineen tai muihin isompiin kaupunkeihin, kuten Kölniin. Kaupungit olivat erittäin paljon samanlaisia kuin Suomessa, mutta asuinalueet olivat erilaisia verrattuna Suomeen, koska niissä talot olivat miltei kaikki samannäköisiä. Kävimme myös Enshedenissä Alankomaissa. Matkustimme sinne junalla ja shoppailimme siellä jonkin aikaa. Se oli maana samanlainen kuin Saksa.

Viikonloppuisin vietimme aikaa isäntäperheiden kanssa sekä yhdessä mm. perinteisiä ruokia laittaen. Ruoat olivat heillä hieman erilaisia eikä heillä ollut mm. kouluruokailua. Ruoaksi saattoi olla makkaraa, pizzaa, erilaisia lihoja tai keittoa. Moni ruoista oli kuitenkin uppopaistettua tai epäterveellisempää kuin Suomessa yleensä syömämme ruoka, mutta toki hyvää. He söivät koulussa eväitä ja kotona kaikki ruoat syötiin yhdessä perheen kanssa ilman kenenkään poissaoloa. Noin kahden viikon kuluttua paluu kotiin tapahtui jälleen Düsseldorfin ja Riikan kautta 20.11.

Noona, Vivian ja Toni

Vieraskynä

Vieraskynässä puheenvuoron saavat kiinnostavat henkilöt, yhteistyökumppanit ja toimijat, jotka tarjoavat uusia näkökulmia Vantaan kehitykseen.

Kädet näppäimistöllä.

Vaihto-ohjelma