Kavereita, kahviloita ja kioskeja Cadizissa

Blogi Sotunki maailmalla

KoulutusNuoretOppilaat

Millaista on viettää kaksi viikkoa Espanjassa Erasmus+-vaihdon kautta? Lue Ellin, Sannin, Davidin ja Ainon matkasta Cadiziin 9.-21.10.2022.

Sisältö

Cadizissa parasta oli ystävien kanssa hengailu iltapäivisin. Mahtavaa oli myös päästä paikalliseen uintijoukkueeseen treenaamaan. Sää oli Cádizissa hyvä, sillä joka päivä oli noin 20-25 astetta. Cádizin kaupungissa oli ihania kahviloita ja jäätelökioskeja, joissa saimme maistella espanjalaisia leivoksia ja muita herkkuja. Näiden lisäksi pääsimme myös isäntäperheidemme luona maistamaan erilaisia perinteisiä espanjalaisia ruokia, kuten gazpacho-keittoa, paellaa ja espanjalaista tortillaa.

Koulu alkoi joka aamu kello 8.15 ja päättyi kolmelta. Aamulla oli kolme oppituntia putkeen ilman välitunteja ja niiden jälkeen oli puolen tunnin evästauko. Tauon jälkeen oli vielä toiset kolme oppituntia. Kouluruokaa Espanjassa ei tarjottu kuten Suomessa, mutta saimme isäntäperheiltämme pienet eväät kouluun. Oppiaineina oli muun muassa matematiikkaa, historiaa, biologiaa sekä latinan kieltä. Kerran laboratoriotunnilla pääsimme rannalle keräämään näytteitä merivedestä ja tutkimme niitä mikroskoopeilla. Myös kemian tunnilla pääsimme tekemään kemiallisia kokeita. Koulu erosi suomalaisesta koulusta ainakin siten, että kaikki tehtävät tehtiin käsin paperille kirjoittaen, eikä opiskelijoilla ollut käytössä tietokoneita. Kokeissa opiskelijat saattoivat kirjoittaa käsin kuusi paperia täyteen tekstiä.

Paikallisen espanjalaisen koulun ohella pääsimme vapaa-ajallamme tutustumaan Cádizin kaupunkiin ja espanjalaiseen kulttuuriin. Vapaa-ajalla pääsimme tutustumaan moniin paikallisiin nähtävyyksiin, kuten teatteriin sekä katedraaliin. Teatterissa pääsimme tutustumaan valojen, äänien ja verhojen toimintaan, sekä saimme vierailla takahuoneissa ja puvustamoissa. Vapaa-ajalla kävimme myös pakohuoneessa, keilaamassa, surffaamassa ja katsomassa El Clásico -jalkapallopelin paikallisessa ravintolassa. Pääsimme myös tutustumaan Cádizin keskustaan. Espanjalaisten oppilaiden kanssa oli mukava viettää vapaa-aikaa, ja tutustua sekä kaupunkiin että kulttuuriin entistä syvemmin.

Kirjoittajat: Elli, Sanni ja Aino, Sotungin lukio

Vieraskynä

Vieraskynässä puheenvuoron saavat kiinnostavat henkilöt, yhteistyökumppanit ja toimijat, jotka tarjoavat uusia näkökulmia Vantaan kehitykseen.

Kädet näppäimistöllä.

Vaihto-ohjelmaMatkaraportti