“A very good experience!” - ranskalainen Milo, 17, opiskeli kuukauden ajan Sotungin lukiossa ja tutustui Suomeen

Artikkeli

KoulutusKulttuuriAsukkaatNuoretOpiskelijat

Etelä-Ranskan maaseudulta kotoisin oleva Milo Codato saapui kuukaudeksi vaihtoon Vantaan Sotungin lukioon lokakuussa. Kysyimme Milon kokemuksia ja ajatuksia vaihtoon lähdöstä ja Suomesta ennen hänen kotiinpaluutaan marraskuun loppupuolella.

ranskan kielen lukio-opiskelijoita ryhmäkuvassa

Ranskalainen vaihto-oppilas Milo Codato (keskellä) sekä Sotungin lukion ranskan kielen opiskelijat Aada Tammiluoma, Nuppu Nenonen, Elli Kiviluoma, Melek Mihaylova, Michell Anini ja Emma Sorsa.

Hei, kerro kuka olet ja mistä tulet?

- Hei, nimeni on Milo Codato. Olen 17-vuotias. Tulen Ranskasta, tarkemmin ottaen etelästä Ardechesta. Asun pienessä kylässä maaseudulla.

Miksi päätit lähteä vaihtoon ja kuinka päädyit Suomeen?

- Tykkään matkustaa ja tavata uusia ihmisiä. Minulle tarjottiin vaihtokohteiksi Serbiaa ja Suomea. Valintani oli luonnollisesti Suomi, joka oli omasta näkökulmastani mielenkiintoisempi vaihtoehto.

Oliko vaihto-opiskelija-kokemus sellainen kuin ajattelit?

- Päätavoitteeni oli tutustua maahan, sen tapoihin ja elämänmenoon. Mielestäni opin paljon, olen tosi onnellinen siitä mitä näin ja tein täällä. Todella hyvä kokemus!

Onko jokin asia yllättänyt Suomessa? Mikä on ollut parasta?

- Kovinkaan moni asia ei minua yllättänyt. Tosin esimerkiksi ilta saapui hyvin varhain ja siksi päivät koulussa olivat tosi lyhyitä verrattuna Ranskaan. Opiskelussa myös kaikki oli digitalisoitu, kun Ranskassa taas kaikki on paperilla.

- Suomessa myös syödään tosi aikaisin, mutta se ei häirinnyt. Joka päivä oli erilainen ja täynnä yllätyksiä. Tapasin joitain todella mahtavia ihmisiä!

Jännittikö jokin tänne tulossa?

- Henkilökohtaisesti eniten minua jännitti ruoka. Loppujen lopuksi ei ole ollut yhtäkään päivää, jolloin en olisi syönyt hyvin. Joten ei kannata olla peloissaan, työnnä epäilykset sivuun ja hyppää seikkailuun: voit palata ainoastaan henkisesti kasvaneena takaisin.

Katsoitko Suomi-Ranska jalkapallon mm-karsintaottelun Olympiastadionilta 16.11. ?

-Tietenkin katsoin pelin😊, olin jopa paikan päällä Olympiastadionilla! Se oli todella hieno kokemus, stadion oli täynnä ja me voitimme, ei olisi voinut olla paremmin.

Mitä viet mukanasi Suomesta kotiin: oivalluksia, oppeja, kokemuksia?

- Palaan Ranskaan hyvien muistojen kanssa ja uusia asioita oppineena monilta aloilta. ja miksipä en lähtisi vaihtoon uudelleen, jos mahdollisuus vielä tulee eteen tulevaisuudessa?

Millaisia vinkkejä ja terveisiä antaisit vaihto-opiskeluun lähtöä harkitsevalle nuorelle?

- Älä epäröi kokeilla uutta kokemusta, koska se voi olla sinulle ainoastaan hyödyksi!

Sotungin lukion opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia lyhyt- ja pitkäkestoisiin vaihtoihin ystäväkouluissa Euroopassa. Vastaavasti samoista maista tulee opiskelijoita ja opettajia vieraaksi Suomeen Sotungin lukioon. Sotungin lukiolle myönnetty Erasmus+ akkreditointi tarjoaa tukea EU:lta kansainväliseen toimintaan ja sitä kautta laajemmat mahdollisuudet vaihto-opiskeluun ja kansainväliseen toimintaan.

Myös Vantaan muut lukiot ja ammattiopisto Varia tarjoavat opiskelijoilleen erilaisia vaihtoehtoja osallistua kansainväliseen toimintaan ja opiskelijavaihtoon.

KansainvälisyysSotungin lukioVaihto-ohjelma