Vesi kuuluu kaikille - Teemestarin kirja Sotungin lukioteatterissa

Artikkeli

“Maailma on kuivuuden ja kohonneiden merenpintojen maisema. Sotilashallinto kontrolloi jäljellä olevia makean veden varoja rautaisella otteella.

Kaukana pohjoisessa 17-vuotias Noria Kaitio on teemestareiden vanhan suvun viimeinen. Hänen on pian otettava vastuulleen edeltäjiensä tarkkaan varjelema salaisuus: hänen perheensä on huolehtinut kätketystä makean veden lähteestä sukupolvien ajan.”

Valokuva Sotungin lukioteatterin esityksestä Teemestarin kirja.

Sotungin Lukioteatteri valmisti syksyllä 2022 teatteriopettaja Hanna Lekanderin johdolla jo neljännen yhteisen produktionsa - Teemestarin kirjan. Teemestarin kirja on Emmi Itärannan palkintoja voittanut esikoisromaani, jonka näyttelijä Sannan Majanlahti on dramatisoinut. Teemestarin kirja on ajankohtainen ja koskettava kertomus ihmisyydestä, ystävyydestä ja luonnonvarojen tuhoutumisesta. Se on kaunis tarina periksiantamattomuudesta, sinnikkyydestä ja uskosta hyvään! Näytelmän kantaesitys on ollut Teatteri Siperian toimesta Tampereella vuonna 2016 ja syksyllä 2022 Sotungin lukioteatteri tarttui siihen.

Näytelmää lähdettiin työstämään sen ajatuksen pohjalta, että mitkä kaikki asiat olisi mahdollisia jos vesi loppuu? Lavastuksessa käytettiin kierrätettyjä materiaaleja näytelmän teemaa mukaillen ja puvustuksen ilme saatiin yhtenäiseksi harmonisilla väreillä ja valitsemalla luonnonmukaisia materiaaleja. Vuoden 2022 esitys oli visuaalisesti kaunis ja monipuolinen sillä viime keväänä saadut uudet näyttämövalot ja näyttämötekniikka saatiin ensi kerran kunnolla teatterin käyttöön!

Yhteishenki

Lukioteatterissa työskenteli jälleen “yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta”-mentaliteetilla yhteensä 15 opiskelijaa lukion kaikilta eri luokka-asteilta. Tämän vuoden esitys tehtiin osittain kaksikielisesti sillä näyttelijäryhmässä oli mukana vaihto-oppilas amerikasta ja tämä mahdollisuus haluttiin ehdottomasti käyttää hyväksi! Kaksikielisyys antoi esitykseen oman uniikin leimansa ja syvensi tarinaa tarjoamalla samaistumispintaa perheeseen jossa kaksi kieli-ja kulttuuritaustaa ovat arkea. Esityksen valmistaminen, lavasteet, puvustus, maskeeraus, tuotanto ja näyttämötekniikka toteutettiin kaikki opiskelijavoimin kahden opintojakson aikana.

Harjoittelu

Esitystä alettiin harjoitella elokuun viimeisellä viikolla ja harjoitukset jatkuivat säännöllisesti koko syksyn; maanantai- ja perjantai-iltapäivisin. Myös yksi lauantai käytettiin lavasteiden maalaamiseen ja rakentamiseen, ja viimeisenä viikonloppuna leiriydyttiin koululle hiomaan kokonaisuus (kohtaukset, valot, äänet, lavasteet) kasaan! Viikonlopun päätteeksi sunnuntaina pidettiin jo perinteeksi muodostunut alumnikenraali, johon kaikki Sotungin lukioteatterin alumnit oli kutsuttu katsomaan esitystä, antamaan viime hetken vinkit ja arvokas palaute esiintyjille. Esityksen ensi-ilta oli joulukuun 19. päivänä ja sitä saapui katsomaan kirjailija, Emmi Itäranta itse.Emmin kommentti esityksestä:

Esitys oli ajatuksella tehty ja koskettava. Nuoren ihmisen tarina sai uutta syvyyttä siitä, että kaikissa rooleissa oli nuoret näyttelijät. Kaunis loppukuva säilyy mielessäni aina.

Kiitos teille edelleen ja kaikkea hyvää jatkoon myös ihanille, lahjakkaille nuorille teatterilaisille! ❤️

Emmi Itäranta

Yhteensä esityksiä oli 5 joista 3 oli koululaisesityksiä. Loppuhuipennus nähtiin lukion Puurojuhlassa, jossa esitystä oli katsomassa iso joukko entisiä ja nykyisiä lukiolaisia.

Lukioteatteri on paikka jossa saa olla juuri sellainen kuin on!

Lukioteatterilaiset hitsautuvat syksyn aikana tiiviiksi yhteisöksi, jossa jokainen saa olla oma itsensä ja kaikkia kuunnellaan ja tuetaan. Teatteri on fiktion maailma, jossa vaikeitakin asioita voi turvallisesti tutkia. Se on maailma joka antaa luvan olla hetken joku muu, luvan kokea tunteita ja kohtaloita jotka tosielämässä voisivat olla liikaa. Se on erityisesti paikka jossa kysytään: “Miksi” “Mitä sitten tapahtui?” “Entä jos se olisin minä” Se on paikka jossa opitaan ymmärtämään toiseutta ja arvostamaan sitä. Se on ennen kaikkea paikka jossa toivo elää!

Sotungin lukioTeatteri